lördag 8 maj 2010

Nya tag

Jag tittade på det utmärkta programmet Trädgårdsfredag som går på fredagskvällen i tv2. Jättetrevligt och att det är synkat med verkligheten. D v s just nu är det lika kallt i programmet som vi har det. Pernilla Månsson Colt visade så pedagogiskt hur det går till att sätta potatisar i en hink. Och nu är mina sättpotatisar Minerva, precis klara för detsamma. Så jag har förberett tre plasthinkar med säck i. Detta för att jag ska kunna rulla upp den och fylla på med jord vartefter blasten växer. Nu väntar jag bara på att få hjälp med att borra upp små hål (8 mm) i hinken innan jag sätter igång.

Så himla fina de ligger där och väntar......


Basilika och citronbasilika står också på fönsterbrädan och väntar. De är omplanterade i små pottor. Längtar efter att nästa år få ha dessa i växthuset.

Och grönsakslandet, har jag glömt att berätta om det. Jag har lagt ut betongplattor och ska gräva ur 30 cm ur marken och lägga i marktäckning för att fylla på med jord. Vi ska bygga 20 cm höga kanter så det blir lite upphöjt på det viset. Där ska sås, vaxbönor, kryddtagetes, sallad, ruccola, spenat, mangold, blomsterböner (som ska klättra på ett fint stöd) vitlöken ska flyttas dit som sattes i höstas och så persilja. Jätte-jätte kul men tungt jobb. De som ska gräva ur för växthuset räknade sex minuter med en grävare för detta arbete. Få se om jag hinner före...tar nog minst sex timmar....

Ja, jorden ja. Så viktig. Just nu gödslar jag med hönsgödsel runt buskar och träd och allt som växer. Det har jag förstått ska vara bra. Men jorden, den ska ju vara bra. Vi har ett företag där man kan åka och hämta jord med släpkärra i stan, det är jord baserad på komposterad bark. Det är bra jord där. Men idag hade vår lokaltidning en test av planteringsjord i säck. Och det är mer lätthanterligt. Jag vet inte var jag skulle lägga en hel kärra med lös jord.
Nåväl, i testet framkom att jorden från Änglamark, Coop var bland de bättre. Och den var baserad på jord med komposterad hönsgödsel i. Låter jättebra i mina öron. Så nu har jag laddat upp med denna jord. I säckar. Lättare att bära. Nåja, lättare än lösjord, i alla fall.

Det finns ingen länk till testet. Men i korthet blev resutltatet:
Bäst i test: Plantagen planteringsjord, ph värde 5 poäng av 5 möjliga, näringsvärde 4,5 poäng av 5.
Mycket bra, välbalanserad: Änglamark plantjord: ph-värde 5 poäng, näringsvärde 4,3.
Det var anmärkningsvärt många sorter som måste kompletteras med gödning.

Testet utfört av Sweco Geolab på uppdrag av testfakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar