lördag 29 maj 2010

Back to reality

Hjälp! Vår fina rosenbuske Aimable Amie har fått någon sjukdom! Bladen har slutat att växa och den ser allmänt maläten ut. Vad trist att se den på detta viset. Vad ska vi göra? Kanske är det mjöldagg. Måste skaffa besprutningsmedel. Eller ska man tro att det räcker med såpvatten? Hrm, jag återkommer i denna fråga.
Finare har det då blivit på framsidan. Vid entrén står denna plantering: clematis , en blå en som jag inte kom ihåg vad den heter, Multi Blue, eller något sådant, som klättrar på bambustavarna och vid fötterna har den
vinröda och orange penséer. Snyggt!
Ja, vi var på Trädgårdsdagen vid Färgaregården i vår stad. Den hade samlat mycket folk och det fanns mycket trevligt att se och köpa. Här är en dekorerad stol. Den ingick i en tävling, vi fick rösta på finaste dekorationen och vår stads vackraste park. Dekorationerna hette Bohemisk bukett, fin brudbukett, Ockelbo och Drottningholm. Jag röstade på denna stol: Drottningholm.

Vackraste parken tycker jag är Rhododendron-dalen vid Strömmen!

Det var flera utställare med prylar och plantor och andra blommor, honung och brända mandlar m m.


Tyvärr regnade det en hel del. Men det fanns både bokhandel och café att skula i.

Jättetrevligt, tyckte vi. Kom hem med en pelargonstickling, Tant Hanna, en citronplanta, chili och tre tomater, Dansk export!!
Eftersom jag har givit upp de egna plantorna blir detta riktigt bra. Står nu under äppelträdet i väntan på växthuset. Spenat, mangold och ruccolan fick jag så i en balja i väntan på att landet skall bli klart.
Det är ytterligare försenat, förresten. Eftersom jag sett att det nästan inte är någon sol alls där jag hade planerat grönsakslandet. Ibland är det bra att jag inte har så bråttom. Nu måste jag hitta en ny plats.
Fortsättning följer.........man blir aldrig färdig och det är som det ska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar