tisdag 25 augusti 2009

AUSTINROSORNA

Jag började intressera mig för de gammaldags rosorna. Planterade Maidens Blush, Dronningen av Danmark, Alba Maxima och fler jungfrurosor. De är så ljuvliga och blommar en gång under juni till mitten av juli. För att få längre blomningstid bland rosorna började jag att se mig om efter andra rosor. Jag blev helt kär i vår grannes gula ros som jag fick hjälp med att identifiera av rosenvännerna på http://www.alltomtradgard.se/. Det var en Austinros. Då blev det klart att jag skulle ge plats åt dessa engelsmän i min nya rosenberså, som är under konstruktion.

Här har jag tänkt att presentera rosorna i min trädgård och börjar med

AUSTINROSORNA



Heritage en ljuvligt ljusrosa ros med läcker citronaktig doft. Blommar villigt ändå tills hösten kommer.



Glamis Castle. Gräddvit ros.





Graham Thomas








Golden Celebration







Constance Spry, som inte blommar, men har klättrat en bit i alla fall på växtstödet som är gjort av armeringsmatta mellan två granstörar.


http://www.alltomtradgard.se/roslistan/constance-spry/


Klicka här för att se hur hon ska se ut när hon blommar så småningom (nästa sommar)


Ja, dessa engelsmän finns i trädgården tillsammans med clematis, lammöron, lavendel och andra rosor. Mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar