torsdag 27 augusti 2009

Fingerborgsblommor



Digitalis purpurea.
Blomningstid: juni - juli
Höjd: 80 - 130 cm
Trivs: i sol och halvskugga



Fingerborgsblomman är en tvååring. Det betyder att den blommar först året efter sådd, du sår den på sensommaren och bladrosetten som då kommer upp övervintrar.

Den är en gammal medicinalväxt och humlorna älskar den!

Den passar speciellt bra tillsammans med rosor, samma jordmån och mycket sol.

Jag köpte tre stycken plantor i våras och planterade dem i Örtagården. Där står de nu och jag hoppas på att de fröar av sig. Mycket. Jag tycker att de är så läckra.

Så tänker jag att det är något med att man gör hjärtmedicin av dem. Digitalis. Hjärtat som ger energi och liv. Det överför jag på blommorna också. Livgivande växter. Det vill vi ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar